نرم افزارهای تحت وب

بهینه سازی سایت

مریم جلیلوند | دوشنبه, ۱۳ آذر ۱۳۹۶، ۰۹:۵۰ ق.ظ | ۰ نظر

سئو

seo یا سئو (search Engine Optimization) به معنای بهینه سازی وب سایت در موتورهای جستجو ، و یکی از مراحل کاربردی در طراحی سایت می باشد .

در واقع سئو سایت به معنای پیاده سازی استانداردهای گوگل می باشد که باعث می شود سایت شما به واسطه ی کلمات کلیدی خاص در نتایج جستجوی اول گوگل قرار بگیرد .

سئو سایت

بهینه سازی وب سایت

فرض کنید شما کار طراحی سایت را به پایان رسانده اید ولی هنوز بازدیدکنندگان زیادی ندارید ، در این صورت برای افزایش بازدید ، باید وب سایت خود را مطابق الگوریتم های گوگل بهینه کنید.

سئو یا بهینه سازی وب سایت برای موتورهای جستجو ، در واقع راهکارهایی است که باعث می شود یک وب سایت ترافیک و بازدیدکننده های بیشتری از موتورهای جستجو مانند google  yahoo یا microsoft داشته باشد .


سئو سایت


سئو را می توان به دو بخش تقسیم کرد :

1 - offsite: کارهایی که به صورت جدا از طراحی وب سایت شما انجام می گیرد .

2 - insite: کارهایی که طراحی سایت شما را تغییر می دهد ، برای بدست آوردن رتبه بالا در موتورهای جستجو

اگر شما هر دو بخش بالا را به کار بگیرید ، می توان گفت که شما وب سایت خود را تقریبا بهینه سازی کرده اید .

رتبه وب سایت

برای مثال اگر وب سایت شما هم اکنون رتبه دهم را درجستجوی عبارت "طراحی سایت حرفه‌ای" در موتورهای جستجو دارد ، برای اینکه رتبه ی وب سایت شما در گوگل ارتقا یابد ، می بایست مطابق معیارهای سئو (الگوریتم های پاندا ، مرغ مگس خوار ، پنگوئن ) گوگل استفاده کنید .

کلمات کلیدی

سئو سایت


قبل از هر چیز نیاز است بدانید که چه کلماتی را قرار است به عنوان کلمات کلیدی خود استفاده کنید تا با جستجوی هر کدام از این کلمات در موتورهای جستجو (مانند گوگل و ...) ، طراحی سایت شما جزو نتایج صفحه اول گوگل باشد .

پس برای شروع ، 3 یا 4 کلمه کلیدی را که می خواهید وب سایت شما در آن ها رتبه خوبی کسب کند ، انتخاب نمایید .این کلمات کلیدی می توانند عام و یا خاص باشند .

کلمات کلیدی در بهینه سازی وب سایت

در مبحث سئو  کلمه کلیدی عام به کلمه ای گفته می شود که بسیار کوتاه است و بسیاری از مردم نسبت به کلمات کلیدی خاص (مثال : lenovo id 500 ) کلمات کلیدی عام (مثال : ایران ) را جستجو می کنند .

وب سایت شما برای کلمات کلیدی عام خیلی سخت می توانند در گوگل رتبه بالایی را بدست آوردند چون تعداد زیادی محتوا در رابطه با آن ها است که مطالبی شامل این کلمات وجود دارد .

اگر شما بتوانید رتبه خوبی را برای یک کلمه کلیدی عام بدست آورید ، در واقع ترافیک بسیار بزرگی را برای طراحی سایت خود بدست آورده اید.

تحلیل‌گر سئو سایت

سئو سایت

سعی کنید برای هر کدام از صفحات وب سایت خود بیشتر از دو یا سه کلمه کلیدی استفاده نکنید .

بعضی از مبتدیان سئو سایت برای هر صفحه وب سایت خود از کلمات کلیدی بسیار زیادی استفاده می کنند و توقع دارند که در گوگل برای این کلمات رتبه بالایی را بگیرند ، که در حال حاضر با توجه به این که موتورهای جستجو از  الگوریتم های بسیار پیچیده ای استفاده می کنند از این راه نمی توان به آن ها حیله زد .

پس اگر می خواهید وب سایت شما رتبه ی خوبی را در نتایج جستجوی گوگل داشته باشد ، از کلمات کلیدی کوتاه و مختصری استفاده کنید.


لینک گذاری در وب سایت

یکی از روش هایی که در سئو برای بالا بردن رنک وب سایت در موتورهای جستجو استفاده می شود ، بک لینک سازی (Link Building) می باشد که بک لینک سازی به عملیات قرار دادن لینک وب سایت در سایت های دیگر عنوان می گردد .


سئو سایت

اگر وب سایت شما توسط گوگل از نظر سئو سایت بررسی شده و دارای تعداد انبوه لینک به دیگر وب سایت ها نباشد ، تنها راهی که وب سایت شما قادر است PageRank کسب کند ، این است که لینک وب سایت شما در حداقل یک وب سایت که در حال حاضر دارای PageRank است قرار بگیرد .

این به این معناست که گرفتن لینک های زیاد در وب سایت هایی که دارای PageRank صفر هستند ، به امتیاز وب سایت شما هیچ کمکی نخواهد کرد .

افزایش پیج رنگ وب سایت و سئو وب سایت شما به طور مستقیم به کسب لینک بستگی دارد که از طریق قرار گرفتن لینک وب سایت شما در وب سایت های دیگر یا خرید بک لینک می باشد.

تگ عنوان (Title Tag) در بهینه سازی وب سایت

مهم ترین اقدام سئو که باید بر روی صفحات سایت خود انجام دهید تگ عنوان می باشد .
تگ عنوان یکی از مهمترین تگ ها هم برای کاربران و بازدید کننده های سایت و هم برای جستجوگرهای وب می باشد . متنی که داخل این تگ قرار میگیرد عنوان صفحه را مشخص میکند که در title bar مرورگر به کاربران نشان داده می شود.

نحوه ی استفاده از آن بصورت زیر می باشد :

سئو سایت

فواید استفاده از تگ های عنوان که در بهینه سازی سایت استفاده می شود شامل سه بخش زیر می باشد :

۱ – کاربری که کلمه کلیدی شما را جستجو کرده است ، در صورتی که عنوان سایت شما مثل عبارت جستجو شده باشد ، لینک و عنوان وب سایت شما را به صورت مشخص (هایلایت ، پررنگ ، bold) شده مشاهده می کند و این به طور قطع می تواند تعداد کلیک برای وب سایت شما را افزایش دهد نسبت به وقتی که از تگ عنوان استفاده نشده است .
۲ – باعث افزایش الکسا شما در موتور های جستجو خواهد شد .
۳ – به موتور های جستجو کمک می کند تا بین صفحاتی که ممکن است شبیه هم باشند تفاوت قائل شود .

تاثیر محتوا بر سئو سایت

سئو سایت

محتوای وب سایت شما یکی از مهمترین عوامل تاثیرگذار در بهینه سازی سایت می‎باشد. به هر میزان که محتوای سایت جذابتر و باکیفیت تر باشد، رتبه بهتری نصیب وب سایت می‎شود . ویژگی‎ها‎ی محتوای مناسب عبارت است از :


  • خودداری از انتشار محتوای بسیار طولانی
  • به کار بردن کلمات کلیدی در تولید محتوا
  • تکرار کلمات کلیدی
  • به کار بردن تصاویر در محتوا (به کار بردن alt و name برای تصاویر)
  • به کار بردن title در محتوا
  • محتوا باید متناسب با نیاز روز باشد
  • محتوا باید بتواند با مخاطبین ارتباط برقرار کند
  • استفاده از تگ های h1 تا h6
  • گرفتن لینک از سایت های دیگر
  • مشخص شدن تعداد کلمات (حداقل 300 کلمه و حدااکثر 1500 کلمه)
  • استفاده از حداکثر 40 کاراکتر در عنوان مطلب
  • محتوای مناسب با نیازهای کاربران اینترنتی



  • مریم جلیلوند

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی